Page 1 of 1

Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Tue Nov 08, 2011 9:25 pm
by khef
Hiya, I am planning on making some sized fitted night nappies for my boys and just cannot pick which fabric, too many choices out there! I usually get my fabrics from greenbeans and they have even more choice now so I'm just not sure :?

So what combos have you sewed up with success? :detective:

Also what do you think of using something like this: http://www.bamboofabricstore.com.au/Sho ... -Terry.htm? 'This knit is made up of 70% bamboo, 28% organic cotton and a base of 2% polyester. At 300gsm this fabric is great for quick dry flats / pre-folds.'



TIA :D

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Wed Nov 09, 2011 5:52 am
by lilmonster
http://bumbasics.co.nz/cart/index.php?m ... ducts_id=4
This stuff is awesome!! and a tnner is the owner

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Wed Nov 09, 2011 7:50 am
by sjl
My fitted nappies I used
- an outer layer of a sports knit fabric (like flexi tots do)
- two sewn in booster layers - one of microfibre and one of bamboo fleece
- an inner layer of bamboo velour
- a snap in booster made up as a double fold of bamboo velour.

I also lay on another microfibre booster - (one of the baby first ones) on top.

My fleece and velour I got from the aus Bamboo fabrics place you linked to - they are really nice fabrics.

I prefer knit fabrics for my main layers of fitteds and only use plain weave stuff (like the microfibre) for booster layers but it's all a matter of personal preference :D

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Thu Nov 10, 2011 2:31 pm
by khef
Thankyou for the replies :D
lilmonster wrote:http://bumbasics.co.nz/cart/index.php?m ... ducts_id=4
This stuff is awesome!! and a tnner is the owner
Lilmonster is this stuff stretchy or just like normal towels?
sjl wrote:My fitted nappies I used
- an outer layer of a sports knit fabric (like flexi tots do)
- two sewn in booster layers - one of microfibre and one of bamboo fleece
- an inner layer of bamboo velour
- a snap in booster made up as a double fold of bamboo velour.

I also lay on another microfibre booster - (one of the baby first ones) on top.

My fleece and velour I got from the aus Bamboo fabrics place you linked to - they are really nice fabrics.

I prefer knit fabrics for my main layers of fitteds and only use plain weave stuff (like the microfibre) for booster layers but it's all a matter of personal preference :D
Sjl this was kinda what I had in mind, but wasn't sure about sewn in boosters or just lay in ones. I wasn't sure about sewing in some microfibre either so thanks for the info, and also the feedback on that bamboo fabric shop :D

Anyone else have a recipe for success?

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Thu Nov 10, 2011 2:40 pm
by piggywiggy
I made my night time fitteds for DS (11 months) out of old flat nappies. Two layer sewen in soaker in between the outler layers (does that make sense?) It uses nigh on nearly one whole flat nappy to make each fitted. I then use all sorts of odds and sods as boosters, both inside the fitted and then outside but inside a cover. It means that the nappies dry in a reasonable period of time but I can still get the absorbancy that we need. If the boosters that are added to the inside of the nappy do not have a stay dry layer on top (like microfleece or suede or minky etc) I just use a spare piece of microfleece that's been cut to a rectangle.

I have bamboo that has been cut into long lengths about 30cm wide that I use like a flat, fold to the shape I want and then place outside the fitted but inside the cover. I use bummis wraps for covers and often whisper pants over the top - cause my little boy can be a super pee-er.

The only reason I never went with new fabrics etc is that I had a huge stack of old flat nappies and I'm too cheap to buy more fabric if I don't need to. :D

I hope that sort of makes some sense.

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Thu Nov 10, 2011 4:51 pm
by lilmonster
Hmmmm probably more like normal towels, it has a lil stretch to it but then towels do too lol

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Fri Nov 11, 2011 9:26 pm
by khef
piggywiggy wrote:I made my night time fitteds for DS (11 months) out of old flat nappies. Two layer sewen in soaker in between the outler layers (does that make sense?) It uses nigh on nearly one whole flat nappy to make each fitted. I then use all sorts of odds and sods as boosters, both inside the fitted and then outside but inside a cover. It means that the nappies dry in a reasonable period of time but I can still get the absorbancy that we need. If the boosters that are added to the inside of the nappy do not have a stay dry layer on top (like microfleece or suede or minky etc) I just use a spare piece of microfleece that's been cut to a rectangle.

I have bamboo that has been cut into long lengths about 30cm wide that I use like a flat, fold to the shape I want and then place outside the fitted but inside the cover. I use bummis wraps for covers and often whisper pants over the top - cause my little boy can be a super pee-er.

The only reason I never went with new fabrics etc is that I had a huge stack of old flat nappies and I'm too cheap to buy more fabric if I don't need to. :D

I hope that sort of makes some sense.
Makes perfect sense thankyou :D
Hmm yes drying time should be factored in I guess, I get annoyed when I have to shuffle everything around to get them dry. And I do like your point about free fabric, I impulse buy fabrics which I could use I guess.
lilmonster wrote:Hmmmm probably more like normal towels, it has a lil stretch to it but then towels do too lol
Thanks for your reply :D That bamboo does look lovely.

I do wonder if I am just procrastinating a bit, guess I should just make some, its the planning stage that I really love :rotfl:

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Sat Nov 12, 2011 8:27 am
by sjl
khef wrote: I do wonder if I am just procrastinating a bit, guess I should just make some, its the planning stage that I really love :rotfl:
glad I'm not the only one - I dither no end about "I could put this with that" or no "maybe the other one would be better" then "if I did it this way I could use something else" and by the time I've come up with ten options I can't decide. :lol:

Re: Advice on fabric combos for fitted night nappies pls

Posted: Sat Nov 12, 2011 5:26 pm
by khef
glad I'm not the only one - I dither no end about "I could put this with that" or no "maybe the other one would be better" then "if I did it this way I could use something else" and by the time I've come up with ten options I can't decide. :lol:[/quote]

Too true :smt044
And finally went through my fabrics today and think I will use your approach, really should use up what I have seeing as there will be no more babies here to buy stuff for.